معرفی منطقه آزاد انزلی
منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی حدود 20 سال پیش به موجب قانون تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. این منطقه اهدافی همچون عمران و آبادانی و ارائه خدمات عمومی ، رشد و توسعه اقتصادی ، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، ایجاد اشتغال سالم و مولد ، تولید و صادرات کالا ، ورود و حضور فعال در بازارهای منطقه ای و جهانی ، جذب فناوریهای جدید و انتقال دانش به عوامل تولید داخلی را دنبال می کند . در حال حاضر محدوده منطقه آزاد انزلی حدود 2300 هکتار می باشد که با دارا بودن دو بندر بزرگ و استراتژیک کاسپین و انزلی، دو شهرک صنعتی با بیش از 160 واحد تولیدی و صادراتی، بازارها و اماکن گردشگری منحصر به فرد، دسترسی های دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی به شاهراه های ترانزیتی کشور و همسایگان، همزمان قرارگیری در صنحه ژئو پلتیک منطقه و در مسیر کریدورهای حمل و نقل بین المللی، مراودات تجاری با بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا و واقع شدن در یکی از مراکز مهم گردشگری به عنوان تنها منطقه آزادفعال شمال کشور از ظرفیت ویژه برای جذب سرمایهگذاران در بخش های تجاری و خدمات بندری، صنعت و گردشگری و همزمان صادرات و صادرات مجدد کالا برخوردار است.
در شرایط کنونی این منطقه با بیش از20 واحد صادراتی و 11 شرکت دانش بنیان در حوزه های صنایع سلولزی ، پلیمری ، نساجی و پوشاک ، شیمیایی ، فلزی و صنایع پیشرفته برق و الکترونیک ، محصولات تولیدی و خدمات فنی و مهندسی خود را به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و همچنین چندین کشور هدف صادر می نمایند و در کنار آن ، این منطقه به عنوان یک هاب لجستیک منطقه ای در ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا به کشورهای همسایه و بالعکس عملکرد قابل ملاحظه ای دارد به گونه ای که سالانه بیش از 600 میلیون دلار صادرات و صادرات مجدد و تراتزیت از این منطقه به مقاصد کشورهای هدف صورت می پذیرد.
عمده مزیتهای این منطقه بدین شرح است:
- بهره برداری از مجتمع بندری جدید کاسپین به عنوان یک بندر نسل جدید با برخورداری از پسکرانه مناسب برای ارائه خدمات لجستیک و استقرار و فعالیت خوشه های صنعتی .
- برخورداری از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت در منطقه به واسطه قرار گرفتن در كريدور شمال – جنوب و کریدور جدید ترانزیتی چین – قزاقستان - ایران.
- قرار گرفتن در قطب جمعیتی کشور .
- اتصال قریب الوقوع بندرگاه کاسپین به راه آهن قزوین – رشت .
- وجود جاذبه های طبیعی دریا ، جنگل و تالاب و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و طبیعت چهارفصل و خاک حاصلخیز .
- ایجاد زیرساختهای تفریحی و گردشگری مناسب در محدوده منطقه نظیر ایجاد اسکله تفریحی به عنوان تنها مارینای شمال کشور ، چند کیلومتر پارک ساحلی چشم نواز ، مرکز تفریحات دریایی در دو بخش بانوان و آقایان، استخر ساحلی ، مجهزترین مرکز همایشها و نمایشگاههای بین المللی شمال کشور ، بزرگترین آکواریوم و باغ خزندگان ایران ، مجتمع ها و مراکز خرید با بیش از 3000 غرفه فعال عرضه کننده کالای همراه مسافر که سالیانه میلیونها گردشگر را به خود جذب می کند .
- دسترسی به نیروی انسانی متخصص و مناسب.
- نزدیکترین منطقه آزاد فعلی کشور به پایتخت کشور .
- نزدیکی به فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت .
- همجواری و امکان ارتباط دریایی با بنادر آسترا خان ، علیا و ماخاچ کالا در روسیه، اکتائو و کوریک در قزاقستان، ترکمن باشی در ترکمنستان و باکو و آلت در آذربایجان و سایر بنادر این کشورها.
- وجود بازار مصرف کشورهای حاشیه دریای خزر ، CIS و قفقاز با جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر .
- وجود دو شهرک صنعتی در منطقه با برخورداری از امکانات زیر ساختی جهت استقرار واحدهای تولیدی و برنامه احداث شهرک صنعتی شماره 3 .
- معافیت مالیاتی 20 ساله برای کلیه فعالیتهای اقتصادی مجاز و در تمام زمینه ها از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز فعالیت اقتصادی .
- امکان ورود دستگاهها ، ماشین آلات ، مواد اولیه ، قطعات و تجهیزات مورد نیاز پروژه های سرمایه گذاری و واحدهای تولیدی منطقه از خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی رایج کشور.
- عدم نیاز به اخذ روادید قبلی برای ورود اتباع خارجی و امکان صدور پروانه اشتغال برای کارکنان و متخصصین خارجی .
- امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت و امکان سرمایه گذاری 100 درصد سرمایه گذاران خارجی .
- سرعت عمل در انجام امور و حداقل بروکراسی اداری با وحدت فرماندهی و اختیارات حاصل از قانون دائمی احکام برنامه های توسعه کشور.